Over Karavaanroutes delen 5 en 6: Iran en Turkije

Karavaanroutes delen 5 en 6: Iran en Turkije

In de laatste 2 van 6 delen langs oude karavaanroutes, die ons van westelijk China door verschillende “Stan”-landen brachten, zetten we onze tocht van 17000 km verder door Iran en Turkije tot onze eindbestemming Constantinopel, nu Istanbul.

Een Reisreportage door Jos Odeurs.

In de laatste 2 van 6 delen langs oude karavaanroutes, die ons van westelijk China door verschillende “Stan”-landen brachten, zetten we onze tocht van 17000 km verder door Iran en Turkije tot onze eindbestemming Constantinopel, nu Istanbul.

 In Iran, werd al druk handel gedreven ver voor het ontstaan van het rijk van de oude Perzen. Commerciële activiteiten vanaf 550 voor Christus werden alsmaar internationaler. Er werden wegen aangelegd met karavanserais, plaatsen waar de zwaar beladen karavanen veilig konden verpozen en handelswaar verhandelen. Etappeplaatsen op de handelsroutes vergaarden enorme rijkdommen en groeiden uit tot wondermooie steden met een nooit geziene hoogstaande cultuur.

 Vervolgens trekken we de grens over naar Turkije. Ook Turkije lag strategisch en voorzag in faciliteiten voor reizende handelaars. Inkomsten uit tol en belastingen op transacties in de rijk gevulde bazaars brachten welvaart mee. Turkije is dan ook rijk bezaaid met een erfenis van schitterende bezienswaardigheden en een smeltkroes van vele culturele invloeden, voornamelijk in het minder bezochte Oost-Turkije en de gebieden tussen de Tigris en de Eufraat (noordelijk Mesopotamië).